
Broadcasting Deregulation in South Korea

by Ki-sung Kwak

This paper examines the way in which new media tech-
nologies have compelled policymakers to adapt regulato-
ry frameworks and to restructure television broadcasting 
in order to accommodate technological change in South 
Korea. It focuses on the policy tensions between highly 
centralized forms of media that focus on the mass audi-
ence and new media that not only fragment the audience 
but are also much harder to regulate. The Korean gov-
ernment’s policy toward emerging broadcast media has 
allowed both existing and new players to participate in 
and develop different types of delivery platforms such as 
cable, satellite, digital multimedia broadcasting (DMB), 
and Internet protocol television (IPTV).

This paper discusses how the introduction of new broad-
cast technology in Korea has provided an opportunity 
for existing terrestrial broadcasters to further strengthen 
their position by cautiously becoming involved in in-
frastructure while continuing to focus on their most im-
portant asset—programming that can be transmitted by 
any number of technical modalities. It also argues that 
the perceptions and principles of television broadcasting 
long held by the state have altered signifi cantly during 
the government of Lee Myung-bak. Unlike the previous 
governments’ media policies that emphasized the public 
responsibility of television broadcasting, the current gov-
ernment’s deregulation weighs in more on the side of the 
market economy. 

Broadcasting Policy under Authoritarian 
Regimes

Signifi cant changes in the structure of television broad-
casting have taken place in Korea since the advent of 
television. These changes, without exception, have been 
made by the political leadership. During the period of au-

thoritarian regimes (1962–92), the state used television broad-
casting to project its aims and goals onto the public as part of 
the process of shaping and changing society in accordance with 
its vision, while the broadcasters were forced to serve the inter-
ests and priorities of the state rather than those of the public or 
other interests.

State control of television broadcasting in Korea was gradually 
intensifi ed under authoritarian governments until 1987. Since 
1987, however, the emerging political diversity provided by 
new governments has not brought any signifi cant deregulation 
of the broadcasting industry. On the contrary, the state, to vary-
ing degrees, has exerted control within the established frame-
work of restrictions and guidelines. This is well evidenced by 
the fact that the major regulatory framework that was created 
in 1963 remained virtually unchanged until the late 1990s, with 
the exception of the creation in 1981 of a seemingly indepen-
dent regulatory body, the Korean Broadcasting Commission 
(KBC), whose role has been limited to monitoring and censor-
ing, if necessary, the programs; it had no licensing power.

It is worth identifying some of the dominant features of tele-
vision broadcasting under Korea’s authoritarian governments. 
First, the state created a loose framework for broadcasting that 
was largely ambiguous, allowing the state maximum opportu-
nity for control and intervention. The 1980 Basic Press Law, 
for example, broadly defi ned and defended individuals’ rights, 
public morals, and social ethics; however, under this law jour-
nalists were prohibited from pursuing sensitive issues. Control 
measures used by the authoritarian governments included cen-
sorship by government offi cials who were placed in the news-
rooms, issuance of weekly guidelines via memos, directing all 
media on how to handle given stories, and the prohibition on 
newspapers from stationing correspondents outside of Seoul. 
Second, state political control has largely remained unchanged 
in spite of the media reforms in 1980 and 1987 and the ex-

Dr. Kwak’s paper is the twenty-sixth in KEI’s Academic Paper Series. As part of this program, KEI commissions and distrib-
utes 10 papers per year on original subjects of current interest to over 2,000 Korea watchers, government offi cials, think 
tank experts, and scholars around the United States and the world. A public discussion at KEI with the author generally fol-
lows in conjunction with distribution.  At the end of the year these papers are complied and published in On Korea.  Vol-
ume 2 of On Korea was published in February 2009.  For more information, please visit www.keia.org/paper_series.php.

July 2009 • Volume 4 • Number 6



– 2 –

tension of television broadcasting structures, including 
the creation of new bodies—Seoul Broadcasting System 
(SBS), KBC, and Foundation for Broadcasting Culture 
(FBC).

Traditionally, broadcasting in Korea has been perceived 
by Korea’s governments as a medium that should be re-
sponsible to the public. Virtually all areas of television 
broadcasting, such as operations, ownership, and pro-
gramming, were tightly controlled by the government 
under the guise of protecting and respecting the pub-
lic interest. In this context, television broadcasting has 
remained for the most part under the direct control of 
the state. Indeed, every new development in television 
broadcasting in Korea has been met by creating more of 
the same regulatory structures, with their usual short-
comings—lack of legislative base, lack of policy frame-
work, lack of coordination between agencies, and lack of 
clarity of the roles and functions of agencies in order to 
form a consistent and functioning whole.

Emerging New Media and Regulatory 
Changes

Television broadcasting has traditionally been protected 
because of the fact of spectrum scarcity. Thus, regulatory 
frameworks have been based on a set of old rules that 
have safeguarded (terrestrial) television broadcasting as 
a distinct industry, and governments have created entry 
barriers to protect these privileged monopolies.1 This tra-
ditional justifi cation has been destroyed, however, since 
the development of new transmission technologies. As 
the number of delivery systems increases and alternative 
sources of fi nance become available, the role of govern-
ments in the process of accommodating new media tech-
nology has become more complicated. Yet, in the initial 
phase of development in the second half of the 1990s, 
new broadcast media in Korea have been loosely incor-
porated into the existing regulatory framework with the 
same logic that applied to terrestrial television broadcast-
ing. A series of errors—for example, mismanagement of 
the cable television industry and political wrangling over 
the launch of satellite television—have hindered the de-
velopment of a new television industry.

In Korea, the development of both cable and satellite TV 
was not driven by consumer demand, but by the govern-
ment, which aimed to provide greater channel diversity. 
The expectation was that this would shield Korean view-
ers from exposure to foreign cultures, especially Japa-
nese, and would promote economic competitiveness. 
When cable television was introduced in 1995, cable op-
erators believed that, as long as they had licenses from 
the government, their future would be guaranteed. In the 

initial phase, however, there emerged a series of prob-
lems, such as poor government management and regula-
tion and then an economic crisis, forcing the Korean gov-
ernment to deregulate the industry.2 In the restructuring 
process, the Korean government in the late 1990s was 
forced to deregulate the cable industry after it failed to 
fi nd a new model that was different from the conven-
tional (terrestrial) television. Further deregulation was 
evident in the 2000 Broadcast Law, which not only pro-
vided a basis for the launch of satellite television but also 
relaxed the entry restrictions on several sectors of new 
broadcasting industry, such as multiple station operators 
and multiple program providers. This was a major turn-
ing point at which the government began to recognize 
that broadcasting was subject to economic imperatives 
similar to those of other industries.

Regulation of the new types of television broadcasting in 
Korea illustrates the importance of the political context. 
Although Korea launched its own satellite (Mugunghwa) 
in 1995, the start of satellite broadcasting service had 
long been hampered by the complete absence of a legal 
basis. Although the existing laws of the 1990s, namely 
the Broadcast Law and the Cable Broadcast Law, cov-
ered terrestrial and cable television service, respectively, 
a new law for satellite broadcasting was urgently needed. 
The issue of changing the existing broadcast law was 
fi rst raised as early as 1993, when the newly elected 
president, Kim Young-sam, the fi rst civilian president in 
Korea in more than thirty years, made it part of his me-
dia reform effort. As a result, the government proposed 
a new broadcast law, which would replace the existing 
Broadcast Law and Cable Broadcast Law. Since its in-
troduction in Parliament, however, the proposed new 
broadcast law that provides a legal basis for satellite tele-
vision has been continuously blocked in the legislature 
owing to differing interests on the key issues, namely the 
role of KBC and the permission for business conglomer-
ates and newspaper companies to participate in satellite 
broadcasting.3 

Later, attempts to further regulate television broadcast-
ing through the proposed new broadcast law were bitter-
ly overshadowed by political imperatives.4 After a num-
ber of discussions and negotiations among the political 
parties, the proposed new broadcast law was expected to 
pass in Parliament. However, just before it was tabled in 
early December 1995, the proposed law was shelved until 
the next parliamentary session. The fi nal decision came 
directly from the president’s offi ce, the Blue House.

Although several conclusions can be drawn from this sud-
den change, the most likely reason for the postponement 
of the proposed new broadcast law should be understood 



– 3 –

in the political context. At the end of 1995, politics in 
Korea was dominated by large political scandals. Former 
president Roh Tae-woo and his predecessor Chun Doo-
hwan were charged with receiving illicit transfers from 
the slush funds of business conglomerates during their 
presidencies and with mutiny and sedition linked to their 
roles in the 1979 coup d’état and the 1980 massacre of 
hundreds of pro-democracy demonstrators in Kwangju. 
At the same time, in the run-up to the general parliamen-
tary election in April 1996, both the government and the 
opposition had to minimize the potential damage caused 
by a series of political scandals. In this political context, 
the hasty passing of the controversial new broadcast law 
could have worsened the position of the government. Be-
cause the majority of past broadcast-related laws, such 
as the Basic Press Law in 1981 and the Cable Broadcast 
Law in 1989, were enacted without the opposition par-
ties or the general public and broadcasters consenting to 
them, the government of that time, led by Kim Young-
sam, did not want to create a profi le similar to the previ-
ous governments.

Thus, the proposed new broadcast law was shelved in 
1997 when other political issues, such as the acceptance 
of political slush funds by the president’s son, dominated 
politics in Korea. At the same time, the government, fac-
ing the 1997 presidential election, needed to have a good 
relationship with the media in order to secure favorable 
coverage. The Unifi ed Broadcast Law was fi nally passed 
in Parliament at the end of 1999, almost six years after 
the fi rst draft was proposed. In the following year, Korea 
Digital Satellite Broadcasting (with the brand name of 
Skylife), a consortium of 159 companies including Korea 
Telecom and three national broadcasters (Korean Broad-
casting System [KBS], Munhwa Broadcasting Corpora-
tion [MBC], and SBS), was granted a monopoly license 
for satellite broadcasting.

In addition to cable and satellite platforms, the Korean 
government in 2005 granted licenses for two types of 
DMB service, terrestrial DMB and satellite DMB. As for 
the terrestrial DMB service, existing terrestrial broad-
casters—KBS, SBS, MBC, and Christian Broadcasting 
Service—and Yonhap Television Network (YTN), a ca-
ble channel specializing in news and current affairs, and 
a consortium consisting of several small companies were 
granted licenses to operate on over-the-air signals. A tele-
communication company, the SK Telecom-owned TU 
Media, was granted a satellite DMB license to provide 
video-on-the-move service that was beamed through a 
communication satellite.

The start of DMB marked the start of the telecommuni-
cation companies’ participation in the broadcasting busi-

ness. In many countries, telecommunication companies’ 
participation in the broadcast business has been, to a 
varying degree, visible with the emergence of new tech-
nologies. While the level of their participation has been 
largely decided by government policies and regulations 
that were designed to accommodate the convergence of 
telecommunication and broadcasting, governments in 
many countries have allowed and plan to allow the tele-
communication companies that have already established 
the delivery network infrastructure to enter the television 
business. The involvement of telecommunication com-
panies in the broadcasting business in the form of pay 
television was a signifi cant departure from the past regu-
latory structure that eliminated competition.

In Korea, telecommunication companies that provide 
high-speed Internet service have been keen to participate 
in the broadcast business. Korea became a world leader 
in high-speed broadband largely because the Korean gov-
ernment initiated and facilitated broadband development 
through its early commitment to high-speed infrastruc-
ture with specifi c programs such as low-interest loans. 
However, telecommunication companies’ participation 
in the broadcast business utilizing their networks was 
limited until 2008. In early 2005, the Ministry of Infor-
mation and Communication (MOIC) announced that the 
telecommunication companies would be allowed to pro-
vide broadcast service. However, two conditions were 
added. First, they were not allowed to start before 2007. 
Second, in the interim they would be allowed to offer 
only Internet content-on-demand service. MOIC justifi ed 
its deliberate delay of the telecommunication companies’ 
broadcast business by saying it needed to give the cable 
industry enough time to deploy digital set-top boxes and 
achieve digital subscriber penetration of at least 2.23 mil-
lion by 2007 and roll out new services such as telephony 
and broadband services.5 

Policy Change toward Competition

The convergence of broadcasting and telecommunica-
tions, due to rapidly developing technologies, has invari-
ably prompted regulators in various parts of the world 
to redefi ne and restructure the broadcasting industry. 
To respond to these challenges, the Lee government an-
nounced the amendment of several media-related laws, 
which broadly cover IPTV, contents, digitalization, pro-
gram export, frequency management, and upgrading 
network and Internet service.6 The push by the Lee gov-
ernment for deregulation of broadcasting is well sum-
marized in its proposed reform plan,7 which emphasizes 
the strong need to strengthen the competitiveness of the 
local media industry in a global context and to encourage 
media to produce better content for viewers. This section 



– 4 –

briefl y discusses two hot-button issues: IPTV and cross-
media ownership.  

Launch of IPTV

The ambiguous boundaries of the regulatory structure 
concerning IPTV under the previous dual regulatory 
structure—broadcasting regulated under the Broadcast 
Law by the KBC while telecommunications are regulated 
largely under the Telecommunications Law by the MO-
IC—have created confusion and confl icts. Accordingly, 
the lack of consensus among the state regulators was 
a factor that delayed the launch of IPTV. After the Lee 
government took offi ce in 2008, these regulators were 
merged to form a single regulator, the Korea Commu-
nications Commission (KCC). Therefore, for the KCC, 
the launch of IPTV—a prime example of broadcasting-
telecommunication convergence—has been not only a 
showcase of the new government but also an important 
boost for both the broadcasting and the telecommunica-
tion industries.

The government stressed that the launch of IPTV offers 
new growth opportunities in various sectors during 2009–13,
with projections that the industry will generate 4,500 bil-
lion won worth of investment in the industry, the total 
market cost will reach 8,900 billion won, and 36,000 new 
jobs will be created.8 These projections have been further 
supported by other government organizations, namely 
the Korea Information Society Development Institute 
and the Ministry of Strategy and Finance. These positive 
economic projections have been criticized, however, by 
opposition parties and citizens’ organizations that claim 
that the data failed to refl ect the fi nancial diffi culties the 
current pay TV market has faced. These concerns can 
be further explained in terms of the level of competition 
IPTV could bring to the industry as a whole and the ca-
pacity of the new IPTV platforms (Korea Telecom [KT], 
Lucky GoldStar Telecom [LGT], and Sun Kyung Tele-
com [SKT]) to secure programming. 

In Korea, 95 percent of households subscribe to pay tele-
vision. Among these, 88 percent (15 million households) 
subscribe to cable, while 12 percent (2 million) are satel-
lite subscribers. In such a situation where the number of 
households subscribing to pay television has reached the 
near-saturation point, it is questionable whether another 
type of pay television—IPTV—would be competitive. 
Korean consumption patterns show that in cable tele-
vision, in particular, despite a gradual increase in pen-
etration rates, the industry has made only a very modest 
amount per subscriber. Since 2001, when the registra-
tion system replaced the existing license system for pro-
gram providers, there has been a signifi cant increase in 

the number of program providers—from 43 in 2001 to 
180 in January 2004.9 As a result, the number of cable 
subscribers has increased sharply, as the cable operators 
have provided more diverse programs and channels.

The fi nancial diffi culties resulting from the cable indus-
try’s low subscription fees can be seen easily if we look 
at the annual income generated from the subscription 
fee paid by each household. In 1998, for example, when 
price tiering was not allowed, the average annual income 
from the subscription fee was $185 per household.10 It 
dropped to about one-third of that total by 2003. As of 
January 2009, more than 90 percent of 15 million cable 
subscribers take low tiering or cheap packages that cost 
$4 to $8 per month.11 

In the case of terrestrial DMB, although 16 million re-
ceiver sets were sold in 2008, the service providers 
(terrestrial broadcasters) have faced serious fi nancial 
diffi culty because advertising, their only source of rev-
enue, has declined.12 Other providers of terrestrial DMB 
service—YTN DMB, Korea DMB, and Yuwon Media—
recorded defi cits totaling 17 billion won. Despite its slow 
increase in subscribers, Skylife—the sole direct-to-home 
satellite platform with slightly more than two million 
subscribers in total—saw a profi t of 217 billon won in 
2007. In contrast, the satellite DMB service operated by 
SK’s TU media saw a defi cit of 74 billion won.13 

Another issue that has emerged with the launch of IPTV 
is that there has been little difference in programming 
offered by the various platforms. This is particularly true 
when we consider that a number of programs on cable 
and satellite have been provided by the same program 
providers. The government argued that IPTV, utilizing 
its convergence capacity, would provide more interactive 
services such as interactive education programs, dramas 
in which the audience can participate, and provision 
of comprehensive information portals.14 It is, however, 
questionable whether interactive strengths alone can be 
commercially viable and attractive enough to make cable 
subscribers migrate to IPTV. Therefore the key question 
is: In a situation where the existing pay TV operators 
provide similar types of programs and packages, how 
will the IPTV operators differentiate their programs from 
those provided by different platforms? To promote IPTV, 
the proposed plan states that the regulator will closely 
monitor the cable television industry, station operators in 
particular, to see whether they monopolize the content by 
abusing their superior position in the market. At the same 
time, the government also encourages both program pro-
viders and terrestrial broadcasters to participate in IPTV 
as content providers.



– 5 –

Cross-Media Ownership

Another controversial issue contained in the proposed 
reform plan is the relaxation of cross-media ownership 
restriction that has prohibited newspaper companies and 
business conglomerates from owning shares in terres-
trial broadcasting and cable news channels. The current 
ban on cross-media ownership has been in place since 
1980 when the military regime led by Chun Doo-hwan 
forced all existing commercial broadcasters to be placed 
under the umbrella of public service broadcasting. MBC, 
owned by Kyung-Hyang Daily, became a public broad-
caster while retaining its name, but Tongyang Broadcast-
ing Company, owned by Samsung Group, was absorbed 
and renamed KBS2. The KBS-MBC monopoly remained 
in place until the 1990 launch of Seoul Broadcasting Sys-
tem (SBS), a commercial broadcaster.

The proposed bill, if passed, will allow large corporations 
and newspaper fi rms to have up to a 20 percent stake 
in terrestrial television broadcasters, and 49 percent in 
cable news channels (Table 1). The main justifi cation for 
this move is to strengthen the competitiveness of the lo-

cal media industry in the rapidly changing environment 
and to encourage both old and new players to provide 
better contents for the viewers.15 While the regulations 
designed to prevent monopolies in more than one medi-
um have varied among nations, cross-media ownerships 
are important particularly under aspects of competition 
because cross-marketing provides a substantial competi-
tive advantage.16 

In Korea, however, the logic of competition has been 
overshadowed by the cultural and political concept of 
broadcasting. This was well evidenced when the govern-
ment regulated cable television in the mid-1990s. From 
the outset, the government regulated, rather than pro-
moted, the cable television industry by strictly segregat-
ing station operators and program production. This has 
contributed signifi cantly to hampering the development 
of cable television in its introductory stage.

The rationale of the deregulation was well expressed by 
one of the governing party’s key members of Parliament, 
who submitted the law:

Table 1: Proposed Deregulation of Media Ownership

Source: Annual Report [in Korean] (Seoul: Korea Communications Commission, 2009).
* Conglomerates are defi ned as businesses whose assets exceed 10 trillion won.
PP: Program Provider, except news programs
PP (news): Program Provider, news programs only
SO: Station Operator
DMB-T: Digital Multimedia Broadcasting, Terrestrial
DMB-S: Digital Multimedia Broadcasting, Satellite
IPTV: Internet Protocol Television



– 6 –

The rapidly changing media environment has 
signifi cantly weakened the traditional agen-
da-setting role of the newspapers, largely 
because of the restrictions imposed in 1980 
which prohibited newspapers from partici-
pating broadcasting business. So, it is neces-
sary to provide an opportunity for the strug-
gling newspaper companies to develop and 
become a sustainable medium.17 

Underlying this comment is, on the one hand, the dissat-
isfaction of the Grand National Party (GNP) with the na-
tional free-to-air television broadcasters (KBS and MBC 
in particular) during the previous reformist governments 
(1998–2007), and, on the other hand, the GNP’s strong 
intention to support conservative newspapers by allow-
ing them to take part in emerging broadcasting busi-
ness. Indeed, under the reformist governments, the Roh 
Moo-hyun government in particular, the Korean media 
were polarized in that the conservative newspapers have 
aligned themselves with the GNP, while the national 
free-to-air television broadcasters sided with the govern-
ment and the ruling parties (Democratic Party and Uri 
Party). The reform-oriented presidents’ determination to 
weaken the power of media met strong resistance from 
the conservative newspapers.

The proposed bills were hailed by the major conserva-
tive newspapers such as the Chosun Daily, the Dong-A 
Daily, and the JoongAng Daily, which have been keen 
to provide broadcasting services. The proposition of de-
regulation of cross-media ownership, however, has met 
strong opposition from free-to-air television broadcasters 
and the media unions, such as the National Union of Me-
dia Workers, which claimed that the relaxation of cross-
media ownership would eventually allow big business 
conglomerates and newspaper companies to have their 
own broadcasting services and that this would discour-
age independent and diverse views and limit freedom of 
expression.

Emerging Issues and Discussion

On the basis of an examination of the context in which 
new broadcast media—cable, satellite, DMB, and IP-
TV—have been introduced and developed in Korea, this 
paper has provided an overall background that explains 
the way in which the Korean state has restructured tele-
vision broadcasting and its regulation. One of the most 
salient features noted in the restructuring process has 
been that regulatory intervention has been designed to 
protect the interests of the terrestrial broadcasters. This 
has largely proven to be true when we consider the ex-
tent to which the existing terrestrial broadcasters have 

been allowed to get involved in the emerging new de-
livery platforms. All three terrestrial broadcasters have 
been actively involved in the cable television business as 
program providers with their own cable channels.

All terrestrial broadcasters, furthermore, are the major 
shareholders of the newly started satellite broadcaster, 
Skylife; they were granted a license for terrestrial DMB 
service and, more recently, they signed a memorandum 
of understanding to supply their programs to the IPTV 
service that started in late 2008. The programs provided 
by terrestrial broadcasters have been favored in all new 
delivery platforms. The popularity of terrestrial broad-
caster–owned pay channels has been another indicator 
that shows the superiority of terrestrial programs. In-
deed, their drama and sports channels have been the most 
popular channels in both cable and satellite lineups.

Conversely, this means that terrestrial broadcasters’ ex-
pansion into new media has not only weakened the pos-
sibility for new dominant players to evolve, but, to a 
certain extent, has discouraged the development of the 
new media industry as a whole. This explains how the 
terrestrial broadcasters, despite the challenges from cable 
and satellite channels, have maintained their dominance 
in the television industry in Korea. In a similar vein, it is 
fair to say that regulatory intervention in Korea has been 
designed to protect the interests of the terrestrial broad-
casters. This has been clear from the fact that terrestrial 
broadcasters have been allowed to participate in various 
delivery platforms, the retransmission of their programs 
on other platforms has been prohibited, and the possi-
bility for telecommunication companies to participate in 
broadcasting business has been delayed.

Another feature worth noting is that Korean broadcast-
ing has experienced a gradual retreat from its traditional 
role—responsibility to the public—and an advance to-
ward increased economic liberalization and expansion 
of market-based broadcasting services. Up until the late 
1990s, the Korean government was preoccupied with the 
social and cultural aspects—the public responsibility—
of broadcasting, and this has been refl ected continuously 
in its broadcasting policies. This argument is well sup-
ported by the regulatory experience of public service 
broadcasting (MBC in particular) in the 1990s. Recog-
nizing that partial reliance on advertising (as for KBS) or 
entire reliance on advertising (as for MBC) has been the 
major obstacle that undermined the very nature of public 
service broadcasting in Korea, a number of government-
commissioned reports suggested that major structural 
changes be made to KBS and that MBC be privatized.18 
While the majority of the recommendations for KBS 
were adopted and implemented, none of those for MBC 



– 7 –

were adopted. This clearly shows that MBC’s role as a 
public broadcaster, although it generates profi ts entirely 
from advertising, prevailed.

The Korean government began to embrace competition 
in its broadcasting policy in the late 1990s when the 
cable industry was near collapse. Since then, however, 
the process in which both the regulators and broadcast-
ers have learned and adopted this market principle in the 
broadcasting industry has been slow.

The deregulation of cross-media ownership restrictions 
contained in the current proposed bill has posed a threat 
to incumbent broadcasters, as they fear new channels 
owned and operated by newspaper companies and big 
business conglomerates could signifi cantly challenge 
their dominance. In this sense, deregulation can be seen 
as an important move to weaken, if not break, the terres-
trial broadcasters’ dominance and at the same time fos-
ter diversity and competition in both delivery platforms 
and contents. Although the level of resistance from the 
incumbent broadcasters, with support of the opposition 
parties and civil organizations, remains strong, it is yet to 
be seen whether their dominance can be justifi ed again. 
The fi nal fi ne-tuning of the proposed bills is due to be 
completed and tabled in the National Assembly in July 
2009. 

Regardless of the specifi cs of the fi ne-tuning, the key 
issue will be to what extent the system can continue 
to serve social and cultural objectives after it has been 
opened up to commercial imperatives.

Endnotes
1 R. Pepper, “Regulatory Concerns,” in Internet Television, ed. E. 
Noam, J. Groebel, and D. Gerbarg (London: Lawrence Erlbaum, 
2004), 105–12.

2 K. S. Kwak, “New Broadcast Media in South Korea” (discus-
sion paper, Korea-Australasia Research Centre, University of New 
South Wales, Sydney, 2002); S. C. Lee and S. Joe, “Key Issues in 
the Korean Television Industry: Programmes and Market Struc-
ture,” in Television in Contemporary Asia, ed. D. French and M. 
Richards (New Delhi: Sage Publications, 2000), 131–49.

3 The Korea Press 1998 [in Korean] (Seoul: Korean Press Institute, 
1997).

4 K. S. Kwak, “The Role of the State in the Regulation of Televi-
sion Broadcasting in South Korea,” Media International Australia 
Incorporating Culture and Policy 92 (1999): 65–79.

5 Korea Digital TV Summit 2005 Conference Report (Hong Kong: 
Media Partners Asia, Ltd., 2005).

6 Annual Report [in Korean] (Seoul: Korea Communications Com-
mission, 2009).

7 Advancing Broadcasting and Telecommunication [in Korean] 
(Seoul: Korea Communications Commission, 2008). 

8 “10-Point Plan for Broadcasting and Telecommunication” [in 
Korean] (Seoul: Korea Communications Commission, 2008).

9 Cable Television Industry in South Korea—Internal Report [in 
Korean] (Seoul: Korean Broadcasting Commission, 2004).

10 Ibid.

11 Youm Yong-sup et al., KISDI Issue Report: Economic Implica-
tions of Broadcasting Deregulation [in Korean] (Seoul: Korea In-
formation Society Development Institute, 2009).

12 See Chosun Daily, 13 February 2009.

13 Korea Media Yearbook [in Korean] (Seoul: Korea Press Founda-
tion, 2008).

14 Advancing Broadcasting and Telecommunication [in Korean] 
(Seoul: Korea Communications Commission, 2008).

15 Annual Report [in Korean] (Seoul: Korea Communications 
Commission, 2009).

16 Josef Trappel and Werner Meier, “Media Concentration: Op-
tions for Policy,” in Media Policy: Convergence, Concentration 
and Commerce (London: Sage, 2001), 191–206.

17 Na Kyung-won, GNP member of Parliament and member of 
the Standing Committee of Culture and Communication, National 
Assembly (interview cited in Yoon Chang-bin, “Issues in Media 
Law: Interviews with the Key Members of the Standing Commit-
tee [Culture and Media] [in Korean],” Newspaper & Broadcast-
ing, no. 454 [2008]: 40–45).

18 Jung Yong-joon, “Structural Change of Public Service Broad-
casting in South Korea [in Korean],” in The Role of Public Service 
Broadcasting (Seoul: Korea Broadcasting Association & KBS, 
2002).

Dr. Ki-sung Kwak is a senior lecturer in the School of 
Languages and Cultures at the University of Sydney, 
Australia.



– 8 –

KEI Editorial Board

       
 Editor-in-Chief: James M. Lister
 Contract Editor: Mary Marik  
   
 Assistant Editors:  Nicole M. Finnemann 
  Karl L. Friedhoff
  Arthur N. Taylor
  

The Korea Economic Institute is registered under the Foreign Agents Registration Act as an agent of the Korea 
Institute for International Economic Policy, a public corporation established by the Government of the Republic of 
Korea. This material is fi led with the Department of Justice, where the required registration statement is available 
for public inspection. Registration does not indicate U.S. Government approval of the contents of this document.

KEI is not engaged in the practice of law, does not render legal services, and is not a lobbying organization.

The views expressed in this publication are those of the author. While this publication is part of the overall program 
of the Korea Economic Institute, as endorsed by its Board of Directors and Advisory Council, its contents do not 
necessarily refl ect the views of individual members of the Board or the Advisory Council.

Copyright © 2009 by the Korea Economic Institute of America.
All Rights Reserved.


